13 درس‌ زندگی که می‌شه از سریال فرندز یاد گرفت

 "Friends"سریالیه که به راحتی ما رو به عمق قهقهه، اشک، شادی و احساسات می‌بره. این سریال با ۱۰ فصل و ۲۳۰ قسمت، به عنوان یکی از ماندگارترین و پرطرفدارترین سریال‌های تلویزیونی در تاریخ سینما شناخته می‌شه. سریال فرندز که در دهه‌ی ۱۹۹۰ پخش شد، همچنان پس از سال‌ها از طریق سرویس‌های استریمینگ و پخش مجدد، مخاطبین جدیدی رو به خودش جذب می‌کنه. دلیل اینکه فرندز برای تمام نسل‌ها جذابیت داره چیه؟ این سریال معروف تونسته در کنار سرگرم کننده بودن، درس‌هایی مهم و ارزشمندی رو از زندگی به ما یاد بده. فرندز راهنمای زندگیه که ما رو با ارزشمندترین درس‌های زندگی از جمله روابط دوستی، عشق، خودشناسی و رشد شخصیتی آشنا می‌کنه. اگر عمیق‌تر به بعضی قسمت‌ها نگاه کنین، می‌تونین به درس اخلاق اون هم پی ببرین. تو این مقاله برخی از درس‌هایی که می‌تونین از این سریال یاد بگیرین رو براتون آوردیم.

سریال فرندز | مدیا زبان

درس‌هایی که می‌شه از سریال فرندز یاد گرفت:

1. گذشتت تو رو تعریف نمی‌کنه

هر 6 کاراکتر سریال فرندز زندگی‌های متفاوت و پر چالشی داشتن، با این حال تمام آن‌ها به ما نشون دادن که چجوری بر گذشته غلبه کردن و برای آینده و اهدافشون جنگیدن. سریال دوستان به ما یاد داد که گذشته به هیچ عنوان نمی‌تونه بر زندگی آینده ما تاثیر بذاره. تنها چیزی که مهمه زندگی در زمان حاله.

در زندگی واقعی نیز، ما می‌تونیم از این درس بیاموزیم و یاد بگیریم که حتی در مواجهه با تغییرات و چالش‌های زندگی، هویت و ارزش‌هامون تغییر نمی‌کنن. ما می‌تونیم به رشد و پیشرفت خودمون ادامه بدیم و در عین حال به ارزش‌ها و هویتمان وفادار بمونیم.

راس تو اولین قسمت از سریال فرندز سخت‌ترین مرحله زندگی یعنی طلاق رو می‌گذروند. ریچل از مراسم عروسیش فرار کرده بود. فیبی کودکی رو درخیابون‌ها تجربه کرده بود. چندلر هم که مشکلات زیادی با والدینش داشت. همه‌ بازیگرهای سریال فرندز چمدونی پر از اتفاقات تلخ گذشته رو با خودشون حمل می‌کنن. با این حال گذشته اون‌ها رو از موفقیت دور نکرد. هر کدوم از اون‌ها با اینکه در مسیر با چالش‌های زیادی روبرو شدن، اما تونستن به اهداف خودشون برسن.

به یاد داشته باشین، شما آن شخصی نیستین که قبلا بودین؛ قطعا در آینده هم آن شخص نخواهید بود.

یکی از مشکلات گذشته اینه که با وجود اینکه پشت سر ماست اما همیشه سعی می‌کنه جلومون قرار بگیره و راهمون رو سد کنه. از اونجایی که آرزوی داشتن ماشین زمان رو به گور می‌بریم، پس باید دنبال راه‌حل‌های دیگه برای مقابله با گذشته بگردیم. تنها کاری که می‌تونیم با گذشته انجام بدمی اینه که ازش درس بگیریم، دوباره تکرارش نکنیم و خودمون رو برای اشتباهاتی که مرتکب شدیم، سرزنش نکنیم.

2. همیشه همه چیز طبق برنامه‌ریزی پیش نمی‌ره

سریال فرندز بهمون یاد داد که زندگی گاهی اوقات بر خلاف برنامه ما پیش می‌ره که خب اشکالی هم نداره. مثلا ریچل که یک زندگی مرفه و عالی داشت، هیچوقت فکر نمی‌کرد که بتونه بدون کمک پدرش زندگی کنه. به قول خودش اگر بتونه از پس یک قهوه درست کردن خوب بر بیاد، دیگه همه کار می‌‌تونه بکنه.

تو یکی از سکانس‌ها ریچل برای اولین بار به این نتیجه می‌رسه که هر چند زندگیش طبق برنامه‌ریزش پیش نرفت، اما تو بدترین شرایط دوستانی کنارش بودن که کمکی‌ غیرقابل تصور بهش کردن.

اینکه راس تو مراسم عروسیش اسم ریچل رو گفت و یا اینکه چندلر و مونیکا عاشق هم شدن و ازدواج کردن، همگی این اتفاقات خارج از تصور همه بود. اما اتفاق افتاد و بار دیگه بهمون نشون داد که زندگی غیرقابل پیش‌بینیه و ما باید همیشه آماده‌ی سورپرایزهای آینده باشیم.

همه مونیکا رو به عنوان یک فرد کمال‌گرا و دقیق تو سریال فرندز می‌شناسن. کسی که برنامه‌هاش رو مو به مو انجام می‌ده. (حتی وسیله‌‌های خونه مونیکا باید همیشه سر جای خودشون قرار بگیرن!) حالا فرض کنین همچین شخصیتی که برای عروسیش از نوجونی برنامه ریخته و خودش رو بارها مادر تصور کرده، یک روز می‌فهمه که نمی‌تونه تا ابد طعم مادر شدن رو بچشه. و زندگی برای بار هزارم بهمون گوشزد می‌کنه که نمی‌شه همیشه‌ برنامه‌ها طبق روال پیش بره.

علاوه بر این‌ها، هرچند داشتن برنامه‌ریزی و اهداف می‌تونه به رشد فردی هم شخص کمک کنه و اون‌ها به زندگی ایده‌آلشون نزدیک‌تر کنه؛ اما گاهی اوقات انتظار زیادی داشتن از یک برنامه باعث میشه که بعضی از فرصت‌های طلایی دیگه‌ رو از دست بدیم. مثلا هر چند مونیکا و چندلر نتونستن بچه خودشون رو به دنیا بیارن، اما این اتفاق باعث شد اون‌ها صاحب دوقلو بشن. (چیزی که مونیکا همیشه آرزوش داشت)

بنابراین یادتون نره که زندگی به لحظه‌هاست، منعطف باشین و ازش لذت ببرین.

3. طلاق و جدایی پایان عشق و زندگی نیست

راس بعد از تجربه 3 طلاق نشون داد که هر کس می‌تونه بعد از سختی‌های زیاد در رابطه باز هم عشق بورزه و زندگی خوبی داشته باشه. در واقع، زندگی ما پر از تغییرات و چالش‌هاست و روابط نیز از این قاعده مستثنی نیستن. افراد ممکنه در طول زمان تغییر کنن و با مشکلاتی در رابطه روبرو بشن که موجب شکست و جدایی میشه. اما این بدان معنا نیست که زندگی و عشق هم باید با جدایی تموم بشه. هر فردی می‌تونه بعد از طلاق یا جدایی، این تجربه رو به عنوان یک درس در زندگی تصور کنه و از عشق ورزیدن به کسی فرار نکنه.

مهمه که در هر رابطه از تجربه‌های گذشته خودمون یاد بگیریم و بر روی رشد و بهبود روحیه‌مون کار کنیم. با خودشناسی، تقویت مهارت‌های ارتباطی و … می‌تونیم یک رابطه سالم و موفق بسازیم. 

راس و ریچل | مدیا زبان

4. عشق و یعنی سازگاری!

رابطه عاشقانه راس و ریچل به همه نشون داد که سازگاری و منعطف بودن تو رابطه خیلی مهمه. بارها و بارها شاهد این بودین که کاراکترهای سریال فرندز می‌خواستن بدون اعتنا به عقاید و نظرهای هم، با همدیگه رابطه برقرار کنن. درست زمانی که ریچارد می‌خواست با مونیکا در ارتباط باشه، اما در نهایت به خاطر اینکه علاقه‌‌ای به بچه نداشت، نتونستن با هم سازش کنن و رابطشون تموم شد. یا زمانی هم ریچل و راس سر موقعی که راس فکر می‌کرد بین رابطشون فاصله افتاده اما ریچل این فکر رو نمی‌کرد، نتونستن با هم به توافق برسن.

بنابراین برای ادامه رابطه، باید بتونیم با تفاوت‌ها و موانع موجود در راه، سازش کنیم. سازش به معنای احترام به دیگران و توانایی قبول تفاوت‌ها و عقاید متفاوته.

5. به صدای قلبت گوش بده

درسی که رابطه مونیکا و چندلر همچنین راس و ریچل در مورد عشق به ما دادن این بود که باید با تمام وجود عشق ورزید؛ عشقی بی قید و شرط. البته نباید از عشق و علاقه جویی و چندلر به همدیگه غافل بشیم. رابطه از ته دل این دو رفیق آرزوی خیلی‌هاست. زمانی که به صدای قلبتون گوش می‌دین تمام تصمیمات شما بر اساس میزان ارزش آن‌ها گرفته می‌شن. اینکه به چه کسانی بیشتر اهمیت بدین و به چه کسانی بیشتر عشق بورزین. به عبارتی دیگه، عشق و علاقه بر اساس ارزش‌ها، احساسات و ارتباط عاطفی صادق شما با شریک زندگی‌تون شکل می‌گیره. این می‌تونه به شما کمک کنه تا تصمیماتی که در زندگی و رابطه می‌گیرین، بر مبنای عشق و ارزش‌هاتون باشه.

زمانی که به یک‌ نفر از ته دل عشق می‌ورزین، تمام خوبی و بدی‌های شخصیت اون رو هم می‌تونین بپذیرین. هیچ‌کس کامل نیست و این نقص‌ها هستن که به یک رابطه عاشقانه معنی می‌دن.

درسی که ریچل با مراسم عروسیش به ما داد این بود که علی‌رغم اینکه ازدواج با بری باعث می‌شد یک زندگی مرفه و لاکچری داشته باشه، اما اون به صدای قلبش گوش داد و از مراسم ازدواجش فرار کرد. در طول سریال هم بارها شاهد تلاش‌‌هاش برای رسیدن به اهداف زندگیش بودیم.

6. دوستان واقعی همیشه در کنار شما خواهند بود

دوست خوب همیشه حامی شماست. سریال فرندز این درس رو به خوبی به ما یاد داد؛ زمانی که ریچل مراسم عروسیش رو ترک کرد با اینکه مونیکا رو چند سال ندیده بود (حتی مونیکا رو به عروسیش دعوت هم نکرده بود) اما مونیکا ازش دعوت کرد که باهم زندگی کنن. این کار مونیکا نشون داد که برای ریچل یک دوست واقعیه و تو سخت‌ترین شرایط هم کنارش بود.

 سریال "Friends" به ما یادآوری کرد که دوستان واقعی ارزشمندن و در زندگی ما نقش مهمی ایفا می‌کنن. ‌اون‌ها در لحظات خوشحالی و غم، در کنارمان هستن و ما رو تحمل و حمایت می‌کنن. برای این نوع دوستی‌ها باید ارزش قائل بد و قدر اون‌ها رو دونست. پیدا کردن یک دوست مثل یکی از شخصیت‌های این 6 نفر کار دوشواری‌ست چه برسه به پیدا کردن 6 نفر دوست واقعی. اگر همچنین دوستانی دارین قدرشون رو بدونین.

دوست واقعی می‌تونه مشکلات رو برای شما حل کنه. مثلا در قسمتی که ریچل و فیبی برای مونیکا جنگیدن تا بتونه لباس عروس مورد علاقشو بپوشه. میزان جدی بودن مشکلات در دوستی‌های واقعی مهم نیست، چیزی که مهمه اینه که دوست واقعی همیشه پشتت می‌مونه.

7. آرزوهات رو دنبال کن

تلاش و استمرار جویی برای تبدیل شدن به یک بازیگر معروف یکی از بارزترین مثال‌ها برای این درسیه که می‌شه از سریال فرندز بگیریم. جویی نشون داد که هرگز نباید از رویاها دست کشید. علاوه بر جویی، ریچل و چندلر هم به شغل رویایی‌شون رسیدن. تلاش اون‌ها نشون داد اگر تمام وجودتون رو برای چیزی بذارین که همیشه می‌خواستین، شرایط رسیدن به اون هدف براتوت کم کم محیا می‌شه.

البته ناگفته نمونه که اون‌ها بیشتر موفقیت‌هاشون رو مدیون دوستاشون هستن. مثلا زمانی که چندلر می‌خواست از شغلش استعفا بده، اگر مونیکا اون رو تشویق به انجام کاری که همیشه دوست داشت نمی‌کرد، شاید هنوز چندلر در شغلی که در نهایت هم نفهمیدیم چی بود، مشغول به کار می‌بود. یا زمانی که فیبی سعی می‌‌کرد به جویی در حفظ‌ کردن یکی از نقش‌های فرانسوی‌ش کمک کنه. در نهایت این حمایت‌ها و تشویق‌های اون‌ها بوده که تونستن که هر کدوم به شغل و زندگی مورد علاقه‌شون برسن.

8. یاد بگیرین احساساتتون رو نشون بدین

یکی از قشنگی‌های سریال فرندز این بود که تونست به صورت خیلی هوشمندانه کمدی، عشق و درام رو با هم ترکیب کنه. این ترکیب هوشمندانه از کمدی و عشق/درام، سبب شده تا سریال "فرندز" بتونه هم ما رو بخندونه و چند ثانیه بعد احساساتمون رو جریحه‌دار کنه و ما رو به گریه بندازه.  این سریال نشون داد زمانی که شخصیت‌ها نمی‌تونستن احساساتشون رو بروز بدن، همیشه به مشکل خوردن. مثل زمانی که چندلر و جویی از هم جدا شدن اما از اونجایی که هیچ‌کدوم نتونستن از دلتنگی‌هاشون بگن، مدتی از هم دور بودن.

سریال "فرندز" با به نمایش گذاشتن این احساسات، ما رو به فکر واقعیت‌های زندگی و اهمیت ارتباطات انسانی می‌ندازه. احساسات درونی ما به عنوان انسان‌ها پیچیده و گاهاً متناقض هستن. اما چیزی که اهمیت داره اینه که بتونیم راه و روش صحیح بیان احساسات رو یاد بگیریم و حرف دلمون رو بزنیم.

9. با همه مهربون باشین

راس شخصیتی بود که همیشه سعی می‌کرد با همه مهربون باشه (البته به جز زمانی که یکی تو محل کار ساندویچش رو خورد). راس شخصیتی شیرین، دوست‌داشتنی با قلبی مهربونه. مثلا زمانی که فهمید فیبی همیشه آرزوی داشتن یک دوچرخه صورتی رو داشته، می‌ره و براش دوچرخه رویاییش رو می‌خره. 

راس و فیبی | مدیا زبان

این نوع رفتار راس نشون می‌ده که سعی می‌کنه با همه مهربان باشه و برای همه دلسوزی کنه. در قسمتی که ریچل ترافل رو با گوشت درست کرده بود، راس برای اینکه دل ریچل رو نشکونه دسر بدمزه‌ای که درست کرده بود رو خورد و هیچی نگفت. تمام رفتارهای اون قلب مهربونش رو نشون می‌ده و به ما یاد آور میشه‌ که در هر شرایطی باید با دیگران مهربون بود.

10. از اهمیت نظم غافل نشین

نظم و انضباطی که مونیکا در زندگیش داشت یکی از ویژگی‌های منحصر به فردش بود. نظم و انضباط مونیکا در برخی موارد به او در حل مشکلات و مسائل کمک می‌کرد؛ مثل زمانی که چند کیلو وزن کم کرد تا به وزن ایده‌آلش بره. البته این اخلاق اون گاهی هم دوستانش رو اذیت می‌کرد؛ مثل زمانی که مسئولیت برنامه‌ریزی عروسی فیبی رو به عهده داشت.

در نهایت فراموش نکنین که دیسیپلین و حس رقابتی که مونیکا همیشه داشت باعث شد بهترین باشه. در نهایت بعد از رقصنده بودن در یک رستوران به سرآشپز تبدیل بشه. شخصیت منظم مونیکا هیچ‌وقت بهش اجازه نمی‌داد بازنده بشه و این درسیه که میشه از سریال فرندز گرفت.

11. می‌شه با پارتنر سابق (Ex) دوست موند

داستان‌های درام در یک سریال معمولا با ظاهر شدن اکس‌ها شروع میشه؛ هر چند این موضوع در سریال فرندز اتفاق نیفتاد. حتی برعکس این سریال نشون داد که حتی بعد از تموم شدن رابطه، می‌شه با اکس‌تون دوست بمونین. قشنگ‌ترین رابطه پارتنرهای سابق میشه راس و ریچل رو مثال زد. رابطه اون‌‌ها بعد از تموم شدن رابطه نه تنها بدتر نشد بلکه عشق و حمایت بیشتری هم در اون‌ها پیدا شد. گاهی باید قبول کرد که یک آخر یک رابطه عاشقانه قرار نیست به ازدواج و وصال ختم بشه.

واقعیت اینه که زندگی عاشقانه بسیار پیچیده و متنوعه. پس از پایان یک رابطه عاطفی، می‌توان انتخاب کرد که با پارتنر سابق به عنوان دوست ادامه داد یا خیر.  علاوه بر این پایان رابطه عاطفی، می‌تونه تغییراتی در شخصیت‌ها و نگرش‌ها ایجاد کنه و همین باعث بشه که اکس‌ها تبدیل به بهترین دوست‌ها بشن. 

راس، کارول و سوزان | مدیا زبان

12. زندگی واقعی سخته، اما قراره عاشقش بشی

زمانی که ریچل می‌خواست با دنیای لاکچری خودش خداحافظی کنه و تمام کارت‌های عابر بانک باباش رو قیچی کنه، مونیکا این حرف رو بهش زد. به قول دکتر شکوری، دنیا جای بدیه اما ارزش جنگیدن داره.

در زندگی واقعی، همه ما با موقعیت‌هایی روبرو می‌شیم که ممکنه سختی‌ها و چالش‌های زیادی داشته باشن. اما با وجود این همه سختی، ارزش داره که برای خواسته‌ها و آرزوهای خودمون بجنگیم و تلاش کنیم. برخی از بهترین و لذت‌بخش‌ترین لحظات زندگی زمانی رخ می‌دن که ما با مشکلات روبه‌رو شده و از اون‌ها عبور می‌کنیم.

13. به حرف مردم اهمیتی نده

قسمتی که ریچل از طرز دویدن فیبی خجالت زده شده بود رو یادتونه؟ دقیقا تو همون قسمت فیبی به ریچل یادآور شد که به نظر و حرف‌های مردم اهمیتی نده و هر جور راحت‌تره زندگی کنه. اینکه بتونیم در زندگی مثل فیبی باشیم و خودمون رو هر جور که هستیم بپذیریم، باعث می‌شه رشد شخصیتی بیشتری داشته باشیم و بتونیم با اعتماد به نفس در جامعه حضور پیدا کنیم.

دویدن فیبی | مدیا زبان

کلام آخر

هر چند نمیشه خانواده رو با دوست مقایسه کرد؛ اما گاهی اوقات کسانی که هیچ  رابطه خونی با ما ندارن، برامون بیشتر از خانواده ارزشمندن. داشتن دوستان واقعی و سالم یکی از نعمت‌های بزرگ برای هر شخص محسوب میشه. در واقع، دوستان واقعی می‌تونن به عنوان خانواده‌ای انتخابی در زندگی ما حضور داشته باشن. درست مثل رابطه‌ای که 6 شخصیت سریال فرندز با یکدیگر داشتن.  سریال فرندز به ما نشون داد که در زندگی واقعی هم می‌تونیم ارتباطاتی عمیق و صمیمی با دوستان واقعی بسازیم و آن‌ها رو به عنوان خانواده انتخابی در نظر بگیریم. دوستان واقعی کسانی هستن که می‌شه در کنارشون از زندگی لذت برد و درس‌هایی از اون‌ها یاد گرفت.

سوالات متداول

1. آیا سریال "فرندز" می‌تونه درس‌هایی در مورد دوستی و روابط انسانی به ما یاد بده؟
بله، سریال دوستان با نشان دادن روابط صمیمی و دوستانه بین شخصیت‌ها، می‌تونه درس‌هایی در مورد دوستی، ارتباطات انسانی و اهمیت حمایت و پشتیبانی به ما یاد بده.

2. آیا می‌تونم با سریال فرندز، زبان انگلیسی هم یاد بگیرم؟

بله. راه‌های زیادی وجود داره که می‌تونین برای یادگیری زبان انگلیسی با سریال فرندز از اون‌ها استفاده کنین. برای مثال استفاده از منابع آماده. ما در مدیا زبان برای اینکه مسیر یادگیری رو براتون آسون‌تر کنیم، براتون جزوات جذاب و کاربردی از اصطلاحات و کلمات رایج سریال فرندز ایجاد کردیم. شما می‌تونین با استفاده از جزوات و سایر محصولات ما مثل ویدئوهای با زیرنویس چسبیده و معنی کلمات به صورت جداگانه زبان انگلیسی رو بهتر و سریع‌تر یاد بگیرین.

منابع: منبع 1 منبع 2 منبع 3 منبع 4

۵
از ۵
۶ مشارکت کننده
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش