آیا یادگیری زبان‌های خارجی ما را باهوش‌تر می‌کند؟

بسیاری در عام جامعه فکر می‌کنند زبان یک ابزار است. ابزاری برای تبادل و انتقال اطلاعات، مانند: )او رفت، آن کیف پاره شد، در قفل است) و...

بله شما درحال انتقال اطلاعات هستید اما این به معنا نیست که زبان فقط حرف‌های شما را به دیگران انتقال دهد. اگر این چنین فکر می‌کنید حتما تجدید نظری بکنید و کمی عمیق‌تر این مسائل را بررسی کنید. زبان حتی در شخصیت شما هم تاثیر می‌گذارد. کسانی که چندزبانه هستند به خوبی این را تجربه کرده‌اند، می‌توانید از آن‌ها بپرسید. وقتی از زبان دیگری استفاده می‌کنید شخصیت شما با شخصیت زبان مادری خود متفاوت می‌شود، انتخاب کلمات، نوع رفتار و از همه مهم‌تر نوع تفکر شما نیز تغییر می‌کند.

تاثیر یادگیری زبان خارجی بر هوش | مدیا زبان

زبان واسطه ما با جهان است، به طور کلی انسان با زبان فکر می‌کند و جهان پیرامون خود را مورد بررسی قرار می‌دهد. سوژه (که انسان باشد) و ابژه (که در اصل آن چیزی که مورد بررسی قرار می‌گیرد است) را با سیستم فکری خود که با زبان شکل می‌گیرد بررسی می‌کند این نشان می‌دهد که زبان فراتر از یک ابزار است در ادامه این موضوع را بیشتر بررسی می‌کنیم. سیستم فکری تنها بخشی از ماجرا است.

مسائل دیگری هم در این ماجرا موثر است. هویت اجتماعی، خلاقیت، نظام فکری و شخصیتی فرد با زبان عجین شده است. دقت داشته باشید که این بخشی از این موارد است نه همۀ آن.

عدم پرسش سوال یکی از مشکلاتی است که افراد در سنین کودکی به آن دچار می‌شوند, دلیلش هم این است که هنوز زبان را به درستی یاد نگرفته‌اند. عدم پرسش سوال هم یعنی تنبلی در تفکر و از زبان استفاده نکردن. زبان میانجی ماست، قدرت تفکر ماست، علت فیلسوف شدن ماست فیلسوف در معنای لغوی به معنای دوستدار دانایی است (فیلو یعنی دوست دار و سوفیا یعنی دانایی).

لازم به ذکر است، زمانی که شما سخن می‌گویید درحال انجام دادن کاری هستید، وقتی ادعای عاشقی می‌کنید و به کسی می‌گویید: (من تو را دوست دارم) چه آن فرد اهمیت بدهد و چه ندهد شما مسئولیتی رو دوش خود گذاشته‌اید و اگر فردا روزی دست به خیانت بزنید شما خودتان و ادعایتان را زیر سوال برده‌اید. پس زبان علاوه بر این که سیستم فکری, شخصیت اجتماعی, خلاقیت و... ما را شکل می‌دهد, قسمتی از کارهایی که انجام می‌دهیم را هم رقم می‌زند.

نزدیک‌ترین آبی رو تشخیص بده. ازمایشی برای اثبات آن که زبان بر سیستم فکری ما تاثیر مستقیم می‌گذارد.

این تحقیق در سال 2007 توسط جاناتان وینیور در دانشگاه ام ای تی انجام شد. در این ازمایش زبان به طور مستقیم مورد بررسی قرار نگرفت بلکه قدرت بینایی افراد رو بررسی کردند. شاید بگویید این چه ربطی به زبان و تاثیر آن بر تفکرات ما دارد، اگر صبور باشید متوجه خواهید شد.

در این ازمون 2 گروه شرکت کردند، گروه اول انگلیس زبان‌ها بودند و گروه دوم روس زبان‌ها، زبان مادری هر 2 گروه انگلیسی و روسی بود و زبان دومی نداشتند. این به این معنا است که سیستم فکری آن‌ها که در 12 سال اول زندگی شکل می‌گیرد با آن زبان‌ها رشد و ساخته شده است.

شاید از خود بپرسید چه چیزی باعث شده است که این 2 گروه در کنار هم قرار بگیرند، خیالتان راحت باشد بازی سیاسی‌ای درکار نیست بلکه دلیلی منطقی پشت این آزمایش قرار دارد. در زبان انگلیسی آبی روشن و تیره را (blue) می‌گویند مانند فارسی که به هر 2 رنگ آبی می‌گوییم اما در زبان روسی رنگ آبی روشن و تیره 2 رنگ کاملن متقاوت با یک‌دیگر هستند و اسم‌های متفاوتی با یک‌دیگر دارند که به آبی روشن (goluboy) و به آبی تیره (siniy) می‌گویند.

آزمون

در این آزمون تصویر زیر را در اختیار شرکت کننده‌ها قرار دادند و از آن‌ها خواستند هرکدام از این 3 مربع آبی رنگ را با رنگ‌های ردیف بالای تصویر مقایسه کنند و نزدیک‌ترین رنگ را انتخاب کنند.

تاثیر یادگیری زبان بر مغز و حافظه | مدیا زبان

 

بله همانطور که حدس می‌زنید روس‌ها با سرعت و دقت بیشتری توانستند این کار را انجام دهند، چون که سیستم فکری آن‌ها این‌گونه شکل گرفته که رنگ آبی روشن و آبی تیره 2 رنگ کاملن جدا از یک‌دیگر هستند.

این آزمایش به سادگی نشان می‌دهد، زبان بر روی سیستم فکری و جهان بینی ما تاثیر مستقیم دارد و اگر زبان جدیدی یاد بگیرید شما کلید دنیای جدیدی را پیدا کردیده‌اید شما با این دریچه جدید، می‌توانید جهان را به رنگ دیگری ببینید و تفسیر کنید.

برای دریافت جزوه فرندز اینجا کلیک کنید.

۵
از ۵
۱۲ مشارکت کننده
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش