از چه سنی به فرزند خود زبان دوم آموزش دهیم؟

همه محققان موافق هستند که هر چه کودک زودتر شروع به یادگیری زبان دوم کند بهتر است. برخی از محققان می‌گویند که مهارت‌های یادگیری زبان دوم در سن 6 یا 7 سالگی یا قبل از آن به اوج خود می‌رسد. برخی دیگر ادعا می‌کنند که این مهارت تا بلوغ ادامه دارد. اما، همه آن‌ها موافقند که یادگیری یک زبان جدید برای یک کودک بعد از بلوغ بسیار دشوارتر است.

 از 3 یا 4 سالگی شروع به یادگیری زبان دوم کنیم

سال‌های گذشته برای همه تعجب‌آور بود و پیش خود می‌گفتند که برای کودکان 3 ساله غیرقابل تصور است که بتوانند زبان دوم را یاد بگیرند، با توجه به اینکه هنوز به زبان مادری خود تسلط ندارند.

اما امروزه تحقیقات چیزی کاملا متفاوت را نشان می‌دهد. مطالعات دانشگاه هاروارد تأیید می‌کند که اگر کودکان زبان دوم را در سنین پایین‌تر یاد بگیرند، خلاقیت، مهارت‌های تفکر انتقادی و انعطاف پذیری ذهن به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد. اعتقاد بر این است که سال‌های اول به ویژه 3 سال اول زندگی دوره حیاتی در زندگی کودک است. این زمانی است که پایه‌های نگرش، تفکر، و یادگیری در میان دیگران گذاشته می‌شود. استفاده از این توانایی طبیعی بسیار مورد قبول است زیرا یادگیری زبان دوم در این سن به آسانی یادگیری زبان اول است.

از چه سنی به فرزند خود زبان دوم آموزش دهیم؟

بر اساس اطلاعاتی که در چند سال اول زندگی به دست می‌آوریم، همه چیزهایی که یاد گرفته‌ایم بعدها در زندگی رشد می‌کنند. تحقیقات نشان داده است که 50 درصد از توانایی ما برای یادگیری تا سن 4 سالگی و 30 درصد دیگر در 8 سالگی توسعه می‌یابد. به همین دلیل است که کودکان 3 ساله تشویق می‌شوند تا زبان دوم را یاد بگیرند. با این حال، این بدان معنا نیست که 80 درصد از دانش یا هوش فرد قبل از 8 سالگی شکل گرفته است. به عبارتی دیگر کودکان مسیرهای اصلی یادگیری خود را در چند سال اول زندگی خود توسعه می‌دهند. مطالعات نشان داده‌اند که هر چه زبان آموز جوان‌تر باشد، بیشتر می‌تواند تلفظ‌ها را بپذیرد و صداهای جدید را بازسازی کند. کودکان در حدود 3 یا 4 سالگی می‌توانند از طریق بازی یاد بگیرند زیرا هنوز تحت تأثیر حقایق و اطلاعاتی قرار نگرفته‌اند که باید ذخیره و ارزیابی شوند، این چیزی است که با بزرگتر شدن ما اتفاق می‌افتد.

کودکان دوزبانه که از سنین پایین زبان دوم را یاد می‌گیرند، در هر دو زبان بومی به نظر می‌رسند. پس از سال‌های نوجوانی، مغز تغییر می‌کند و یادگیری یک زبان خارجی را برای بزرگسالان بسیار چالش برانگیز می‌کند. این بدان معنا نیست که آن‌ها نمی‌توانند آن را یاد بگیرند. فقط به این دلیل که آن‌ها این کار را مانند یک کودک انجام نمی‌دهند زیرا مکانیسم‌هایی که به یادگیری زبان کمک می‌کند مانند سنین 3 تا 4 سالگی نیست. کودکان اگر زبان دوم را در جوامع خانوادگی خود آموزش ببینند، بهتر از کلاس درس یاد می‌گیرند و علاوه بر تسلط بیشتر کودکان دوزبانه نه تنها به دو زبان زودتر از سایر همسالان تک زبان صحبت می‌کنند، بلکه در انجام کارهایی که نیاز به تغییر دارند نیز بهتر عمل می‌کنند.

برای دریافت جزوه فرندز اینجا کلیک کنید.

منبع: parent

۵
از ۵
۱۱ مشارکت کننده
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش