قدیمی‌ترین زبان‌های دنیا

همانگونه که بشریت از دوران انسان‌های اولیه تا کنون دارای تغییرات زیادی در فرهنگ، سبک زندگی و ... را تجربه کرده است، بر روی زبان و ارتباط گرفتن با دیگران هم این تغییر حس می‌شود که امروزه انسان‌ها با استفاده از زبان‌هایی که در سرتاسر دنیا وجود دارد، با یکدیگر صحبت می‌کنند. اما برخی از زبان‌ها قدمت دیرینه دارند. در این مقاله از مدیا زبان به معرفی برخی از قدیمی‌ترین زبان‌های دنیا پراخته‌ایم.

 1) زبان چینی (Chinese) 6000 سال قدمت

اولین نسخه خطی که با حروف چینی پدیدار گردیده، مربوط به بیش از 1100 الی 1600 سال قبل از میلاد مسیح است؛ به همین دلیل قدمت آن 6000 سال تخمین زده می‌شود. در حال حاضر بیشترین تعداد گویشوران جهان در این کشور آسیایی مشغول زندگی هستند. طبق آخرین آمارها، حدود 1/24 میلیارد نفر در سراسر دنیا با گویش‌ها و لهجه‌های مختلف به عنوان شیوه گفتاری نخست از چینی استفاده می‌کنند.

در اینجا فهرست سرزمین‌هایی که چینی در آنجا زبان رسمی است، ارائه شده‌است. امروزه چینی‌ها در پنج کشور یا قلمرو دارای زبان رسمی هستند. ماندارین در چین و تایوان، تنها زبان رسمی و در سنگاپور یکی از چهار زبان رسمی کشور است. کانتونی نیز در هنگ کنگ و ماکائو یک زبان رسمی به ترتیب در کنار انگلیسی و پرتغالی است. چینی همچنین یک زبان رسمی در سازمان همکاری شانگ‌های و همچنین یکی از شش زبان رسمی سازمان ملل متحد است. چینی در سال ۱۹۷۳ به عنوان زبان رسمی و کاری در سازمان ملل متحد پذیرفته شد.

 

قدیمی‌ترین زبان‌های دنیا | مدیا زبان

 

2) زبان تامیل (Tamil) بیش از 5000 سال قدمت

یکی دیگر از قدیمی ‌ترین زبان جهان، تامیل است، چرا که از زمان پیدایش آن بیش از 5000 سال می‌گذرد و اولین بار در حدود 3000 سال قبل از میلاد مسیح ظهور گردیده است. تامیل یک زبان کلاسیک و بسیار متنوع است که مجموعه متون ادبی نوشته شده به آن بسیار وسیع هستند. تامیل یک زبان بسیار زنده است و هنوز هم هزاران روزنامه از طریق آن منتشر می‌شوند.

تامیل در سنگاپور و سریلانکا، دارای کاربرد گسترده‌ای است و زبان رسمی این کشورها به حساب می‌آید.

گویشورانی که زبان اصلی آن‌ها تامیل است در حدود 34 سرزمین و ایالت هندوستان از جمله تامیل نادو، کارناتاکا، آندرا پرادش، پودوچری، کرالا، دهلی، گجرات، گوا و آسام زندگی می‌کنند.

 

قدیمی‌ترین زبان‌های دنیا | مدیا زبان

 

3) زبان مصری (Egyptian) 5000 سال قدمت

زبان مصری نیز یکی از قدیمی‌ترین زبان‌های جهان به حساب می‌آید، چون این زبان هم مانند زبان تامیل، 5000 سال قدمت دارد. اولین نوشته‌های مکتوب این زبان، وصف حال‌هایی هستند که در فاصله بین سال‌های 2000 الی 2600 قبل از میلاد بر روی دیوار مقبره‌های مصری حکاکی شده‌اند. قدمت حروف تصویری (هیروگلیف) اولیه‌ای که در این کشور پیدا شده‌اند، مربوط به 600 سال قبل از پیدایش متون نوشته شده به زبان مصری هستند. کارت پستال‌هایی که اخیراً از دروازه معبد فیله کشف شده‌اند، دارای حروف تصویری هستند که قدمت آن‌ها به سال 396 بعد از میلاد مسیح بر می‌گردد. این سیستم گفتاری هنوز به زبان نادر تبدیل نگردیده و همچنان در کلیسای قبطی از آن استفاده می‌شود.

 

قدیمی‌ترین زبان‌های دنیا | مدیا زبان

 

4) زبان سانسکریت (Sanskrit) 5000 سال قدمت

زبان شناسان تصور می‌‌کنند که سانسکریت تاثیر زیادی بر چندین زبان اروپایی از جمله زبان قدیمی لیتوانیایی که بیش از 3 میلیون نفر در اروپا، استرالیا و کانادا از طریق آن سخن می‌گویند داشته است. در ضمن آن‌ها معتقدند که این شیوه حرف زدن از زبان تامیل گرفته شده است. سانسکریت که 5000 سال قدمت دارد در گذشته زبان کلاسیک هندی‌ها بوده است. امروزه علی‌رغم استفاده محدود، همچنان سیستم کلامی اصلی شبه جزیره هند به حساب می‌آید.

پیدایش سانسکریت به 2000 سال قبل از میلاد مسیح مربوط می‌گردد این زبان به عنوان زبان خدایان مورد ستایش قرار می‌گرفته است. از اصول و ساختار این سیستم کلامی در هنگام ساخت زبان اصلی کامپیوتر استفاده شده است. سانسکریت دارای 49 حرف است و استفاده از آن در اوتاراکند در شمال هیمالیای هند رواج زیادی دارد. ترکیبی از ارتعاشات صوتی است؛ لذا اغلب برای مراقبه مانترا در منطقه‌ای که پر از معابد هندو است، به کار برده می‌شود.

 

قدیمی‌ترین زبان‌های دنیا | مدیا زبان

 

برای دریافت جزوه آموزشی سریال فرندز اینجا کلیک کنید.

 

منبع

(1)
(2)

 

 

۵
از ۵
۱۲ مشارکت کننده
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش