5 زبان که دارای بیش‌ترین گویشور در جهان هستند

تقریباً 7 هزار زبان زنده در جهان وجود دارد که تعداد گویشوران برخی از این زبان‌ها بسیار کم است. حدود 60 درصد از مردم جهان به 30 زبان زنده دنیا صحبت می‌کنند. البته شمار دقیق تعداد زبان‌ها و گویشوران این زبان‌ها کار بسیار مشکلی است، زیرا سالانه تعدادشان اضافه یا از آن‌ها کم می‌شود. در ادامه به معرفی 5 زبان که تعداد گویشوری بیش‌تری دارند پرداخته‌ایم.

1) زبان چینى

 

با جمعیتى بالغ بر 1.2 میلیارد نفر بومى که به زبان چینى صحبت می‌کنند. البته آمار و ارقام متفاوتی وجود دارد اما چین بیشترین جمعیت در جهان را هم دارا می‌باشد. باید به خاطر سپرد که زبان چینى ماکروزبانى شامل سیزده زبان ماندارین چینى دیگر است که به طور گسترده صحبت می‌شوند. همه این زبان‌ها به خاطر داشتن یک سیستم نوشتارى و ادبیات مشترک زیر مجموعه زبان چینى هستند.

کشورهایی که به زبان چینی صحبت می‌کنند:

چین، سنگاپور

2) زبان اسپانیایی

 

زبان اسپانیایى با 442.3 میلیون نفرى که به صورت بومى به این زبان صحبت می‌کنند و تعداد کل ۹/۵۱۲ میلیون در سراسر دنیا، جایگاه دوم در فهرست ١۵ کشور (البته با احتساب صحبت کنندگان بومى) و رتبه چهارم بر اساس تعداد کل صحبت کنندگان را دارا است

کشورهایی که به زبان اسپانیایی صحبت می‌کنند:

آرژانتین، بولیوی، شیلی، کمبیا، کاستاریکا، جمهوری دومینیکن، اکوادور، السالوادور، گینه، گواتمالا، هندوراس، مکزیک، نیکاراگوئه، پاناما، پاراگوئه، پرو، اسپانیا، پورتوریکو، اوروگوئه، ونزوئلا

3) زبان انگلیسی

برای 380 میلیون نفر که به طور بومی به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند، این زبان به صورت گسترده زبان رسمی تجارت و سفر محسوب شده و فرصتی برای برقراری ارتباط به وجود می‌آورد. همانند زبان یونانی و لاتین دوران باستان، انگلیسی امروزه یک زبان بین المللی است (یعنی یک زبان ارتباطی، زبان مشترک، زبان تجارت، زبان دوم، زبان پیوند و زبان پشتیبان است).

کشورهایی که به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند:

آنتیگوا و باربودا، استرالیا، باهاما، بنگلادش، باربادوس، بلیز، بوتسوانا، برونئی، کامرون، کانادا، جمهوری دومینیکن ، اتیوپی، اریتره، فیجی، گامبیا، غنا، گرنادا، گویانا، هنگ‌کنگ، هند، ایرلند، جامائیکا، کنیا، کریباتی، لسوتو، لیبریا، مالاوی، مالدیو، مالت، جزایر مارشال، موریس، میکرونزی، نامیبیا، نائورو، نیوزیلند، نیجریه، پاکستان، پالائو، گینه جدید، فیلیپین، رواندا، سنت‌کیتس و نویس، سنت‌لوسیا، سنت‌وینسنت، ساموآ، سیشل، سیرالئون، سنگاپور، جزایر سلیمان، سومالی، آفریقای جنوبی، سری‌لانکا، اسواتینی، تانزانیا، تونگا، ترینیداد و توباگو، تووالو، اوگاندا، بریتانیا، آمریکا، وانواتو، زامبیا، زیمبابوه

4) زبان عربی

طبق ۲۱ امین نسخه از دانشنامه اتنولوگ، در حال حاضر زبان عربی چهارمین جایگاه (با 315 میلیون نفر صحبت کننده بومی) را به خود اختصاص داده است. به نظر می‌رسد که منابع مختلف آنلاین این مکان را مشترکا به عربی و هندی اختصاص می‌دهند. اما از آنجا که اتنولوگ معتبرترین منبع برای زبان‌های دنیا است ما هم داده‌هایش را ملاک قرار می‌دهیم.

کشورهایی که به زبان عربی صحبت می‌کنند:

الجزایر، بحرین، چاد، کومور، جیبوتی، مصر، اریتره، عراق، اردن، کویت، لبنان، لیبی، مراکش، نیجریه، عمان، فلسطین، قطر، عربستان، سومالی، سودان، سوریه، تونس، امارات، یمن

5) زبان پرتغالی

به لطف تجار و فاتحان پرتغالی دوره استعمار، زبان پرتغالی در حال حاضر در بسیاری از نواحی دنیا با تعداد 223 میلیون صحبت کننده بومی به این زبان، گسترش یافته است.

کشورهایی که به زبان پرتغالی صحبت می‌کنند:

آنگولا، برزیل، کیپ‌ورد، تیمور شرقی، گینه بیسائو، ماکائو، موزامبیک، پرتغال، سائوتومه و پرنسیپ

برای دریافت جزوه آموزشی سریال فرندز اینجا کلیک کنید.

منابع: charbzaban، etemadonline

۵
از ۵
۱۰ مشارکت کننده
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش