آموزش زبان انگلیسی با فیلم و سریال: روشی مؤثر برای بهبود مهارت‌های زبانی

آموزش زبان انگلیسی با فیلم و سریال: روشی مؤثر برای بهبود مهارت‌های زبانی | مدیا زبان

به احتمال زیاد شما هم در اطراف خود کسانی را می‌شناسید که با سریال و فیلم (مخصوصا سریال فرندز) توانستند زبان انگلیسی را یاد بگیرند. این روش از گذشته دائما مورد استقبال زبان آموزان قرار گرفته است. چرا؟ فرض کنید می‌توانید به دنیای داستان‌ها و شخصیت‌هایی که می‌بینید، فرو روید و در کنار آن‌ها زبان انگلیسی را به صورت تفریحی و بی‌وقفه یاد بگیرید و از طریق فیلم و سریال، با لهجه‌های مختلف، عبارات رایج، اصطلاحات روزمره و حتی جزئیات فرهنگی یک زبان، آشنا شوید. آیا این عالی نیست؟ اما واقعاً این روش مؤثر است؟ آیا می‌توان با تماشای فیلم‌ها و سریال‌ها، مهارت‌های زبانی خود را بهبود داد؟ در ادامه این مقاله قرار است به این پرسش پاسخ دهیم و در مورد مزایای دلایل یادگیری زبان انگلیسی با فیلم و سریال بیشتر صحبت کنیم. بنابراین پاپ‌کورن خود بردارید و بیایید تا به دنیای آموزش زبان انگلیسی با فیلم و سریال شیرجه بزنیم.

 

چرا آموزش زبان با فیلم و سریال؟

 

همه ما با روش‌های قدیمی یادگیری زبان انگلیسی یعنی کتاب خواندن و کلاس رفتن آشنا هستیم. اما اکنون با تغییراتی که در سبک زندگی هر شخص ایجاد شده، بهتر است روش‌های دیگر را بشناسیم. همانطور که بالاتر اشاره شد، آموزش زبان انگلیسی با فیلم یکی از روش‌های شناخته شده و موثر است. اگرچه رویکردهای قدیمی برای یادگیری زبان مزایای خود را دارند، اما یادگیری زبان انگلیسی از طریق فیلم یک جایگزین جدید و موفق است که علاقه زبان آموزان را در سراسر جهان به خود جلب کرده است. اما چرا این روش با استقبال زیادی همراه شده است؟

 

زبان انگلیسی را در دنیای واقعی یاد می‌گیرید

 

انگلیسی که در کتاب‌ها هست آن چیزی نیست که مردم در خیابان می‌گویند. در فیلم و سریال‌ها بازیگران به شکلی که در زندگی واقعی هستند، صحبت می‌کنند. بنابراین می‌توان گفت شما هم بیشتر با زبان مادری آن‌ها آشنا می‌شوید. یادگیری زبان انگلیسی با کتاب‌های آموزش معمولا رویکردی ساختاریافته و سیستماتیک است که به شیوه‌ای رسمی‌تر و کنترل‌شده‌تر تدریس می‌شود. با این حال، فیلم‌های آموزشی بینشی را که برای تقویت زبان انگلیسی در زندگی روزمره استفاده می‌شوند را ایجاد می‌کنند.

 

مطالب آموزشی را در قالب متن یاد می‌گیرید

 

کسانی که در کلاس‌های زیادی شرکت کردند احتمالا با این دیالوگ معلمان که می‌گویند:‌ "سعی کنید کلمات جدید را در متن مجله‌ها یا ویدئو یاد بگیرید." آشنا هستند. اما زبان آموزان معمولا وقتی می‌خواهند کلمات جدید یاد بگیرند، آن‌ها را به همراه معنی فارسی و انگلیسی لیست می‌کنند و می‌خوانند.  مشکل اینجاست که بعد از حفظ کردن کلمات دیگر نمی‌‌دانید که آن‌ها را چگونه و در کجا می‌توانید استفاده کنید.

برای مثال اگر کلمه "detective" که به معنای کارگاه است را هنگام تماشای یک فیلم جنایی یاد بگیرید، می‌فهمید که این کلمه می‌تواند معنای دیگری نیز داشته باشد. اگر در کنار یک اسم به کار برود به یک شخص اشاره دارد:

  1. Detective Julia: کاراگاه جولیا، detective در اینجا به جولیا اشاره دارد.

هم می‌تواند برای بیان کردن شغل شخصی به کار رود:

  1. She is a detective: او یک کاراگاه است. detective در اینجا صفت است.

 

یادگیری جذاب و سرگرم‌کننده را تجربه می‌کنید

 

فرض کنید بعد از یک روز کاری خسته‌کننده، باید دو ساعت هم برای یادگیری زبان انگلیسی وقت بگذارد. در اکثر مواقع می‌گویید: "فردا درس می‌خوانم." اما با استفاده از روش آموزش زبان انگلیسی با فیلم‌های کوتاه می‌توانید روی مبل دراز بکشید و تنها با نگاه کردن به فیلم مورد علاقه‌تان و در صورت امکان یادداشت کردن برخی از جملات، تکلیف خود را انجام دهید و شب را با خیال راحت‌تر بخوابید. فیلم و سریال به عنوان یک محرک عالی، فرآیند یادگیری زبان را سرگرم کننده‌تر و لذت بخش‌تر می‌کند.

 

با فرهنگ کشورهای مختلف آشنا می‌شوید

 

اگر با هدف مهاجرت به یک کشور دیگر، آموزش زبان انگلیسی از صفر را شروع کردید، آشنایی با فرهنگ و مردم کشور مقصد قبل از اقدام به مهاجرت از واجبات است. فیلم و سریال‌ها معمولا منعکس‌‌کننده آداب و رسوم، فرهنگ و پویایی اجتماعی دنیای انگلیسی زبان هستند. با تماشای فیلم با زبان اصلی می‌توانید با سنت‌ها، سبک زندگی و طرز رفتار بسیاری از کشورهای انگلیسی زبان آشنا شوید. این آگاهی فرهنگی افق‌های شما را گسترش می‌دهد و علاوه بر بهبود مهارت زبان شما، مهارت تعامل با مردم از فرهنگ‌های خارجی را نیز توسعه می‌دهد.

 

شما دقیقا با نحوه گفتن کلمات آشنا می‌شوید

 

اغلب مردم می‌گویند کلمات تنها 7 درصد زبان انگلیسی را تشکیل می‌دهند! اما 93 درصد دیگر آن چیست؟ همه چیز به نحوه گفتن کلمات شما بستگی دارد. لحن صدا، حالات صورت (مانند اخم یا لبخند) و زبان بدن همگی احساسات را منتقل می‌کنند. برای مثال به چهر‌های سه شخصیت زیر در فیلم معروف فرندز نگاه کنید:

 

بازیگران سریال فرندز | مدیا زبان

 

مشاهده چهره‌های بازیگران نه تنها می‌تواند یادگیری کلمات جدید را آسان‌تر کند، بلکه به شما در درک نحوه بیان آن‌ها نیز کمک می‌کند. شخصیت‌ها ممکن است افسرده، شاد، شوکه یا خشمگین باشند. بنابراین با نگاه کردن به آن‌ها می‌توانید بفهمید یک کلمه با چه لحنی باید گفته شود.

 

5 راه برای یادگیری زبان انگلیسی با فیلم

 

آیا می‌توان تنها با نگاه کردن به یک فیلم زبان انگلیسی را آموخت؟ قطعا خیر. برای یادگیری یک مطلب جدید تمرکز و تکرار از واجبات است. اما ترکیب تماشای فیلم با روش‌های دیگر یادگیری زبان، می‌تواند فرایند یادگیری شما را تقویت کند و تجربه‌ی آموزشی شما را بهبود بخشد. پس در ادامه روش‌های یادگیری زبان انگلیسی با سریال و فیلم را برای شما لیست کرده‌ایم.

 

1) فیلم مناسب با سلیقه و سطح خود انتخاب کنید

 

هر ژانر سینمایی تعداد نامحدودی فیلم دارد. اولین و مهم‌ترین روش برای یادگیری زبان انگلیسی از این روش، پیدا کردن ژانر و همچنین مجموعه‌ای از فیلم‌های مورد علاقه‌تان است. در واقع، انتخاب فیلم‌هایی که  به آن‌ها علاقه دارید  می‌تواند تمرکز و انگیزه شما را افزایش دهد.

برای مثال برای کسی که می‌خواهد از فیلم انگلیسی برای تقویت زبان مبتدی استفاده کند، نمی‌تواند با فیلم بازی تاج و تخت (game of thrones) این کار را انجام دهد. بهتر است ابتدا از سریال‌های با لهجه آمریکایی و سطح مبتدی‌تر شروع کند. به طور کلی این قانون را در ذهن خود داشته باشید:

 

اگر یک فیلم باعث می‌شود احساس بدتری نسبت به توانایی زبان انگلیسی خود داشته باشید، از دیدن آن فیلم اجتناب کنید.

علاوه بر این به یاد داشته باشید که در برخی از موارد بازیگران قواعد دستوری زبان را زیر پا می‌گذارند. در این صورت نه تنها از فیلم مطلبی یاد نمی‌گیرید بلکه ممکن است دانش زبانی شما مختل شود. البته زبان آموزانی که در سطح حرفه‌ایی هستند می‌توانند متوجه این غلط‌ها شوند. با این حال بهتر است همیشه فیلمی را انتخاب کنید که مناسب سطح شما است.

 

قانون انتخاب فیلم مناسب سطح زبانی | مدیا زبان

 

 

2) از تکنیک شدویینگ استفاده کنید

 

به زبان ساده، تکنیک شدویینگ روشی است که شما همانند یک سایه دیالوگ‌های بازیگر را تکرار می‌کنید. برای انجام این کار می‌بایست از قبل یکبار فیلم مورد نظر خود را نگاه کرده باشید. بهترین روش برای انجام شدویینگ این است که همزمان با بازیگر دیالوگ‌ها را تکرار کنید. چرا؟ در این صورت سرعت، ریتم و لحن واقعی زبان انگلیسی را با فیلم یاد می‌گیرید.

 

پیشنهاد می‌کنیم اگر مبتدی هستید از فیلم‌های آموزشی کوتاه برای تقویت زبان انگلیسی و استفاده از تکنیک شدویینگ استفاده کنید. هر بار فقط چند دیالوگ کوتاه را تکرار کنید. در نتیجه می‌توانید با دقت بیشتری گوش کنید و کلمات را بهتر تکرار کنید. قطعا هر چه بیشتر تمرین کنید، می‌توانید با فیلم‌های بیشتری شدویینگ کنید.

 

3) با زیرنویس انگلیسی فیلم را تماشا کنید

 

اگر مبتدی هستید، بهتر است روند یادگیری آموزش زبان انگلیسی را با زیرنویس فارسی و انگلیسی شروع کنید. به یاد داشته باشید این‌کار فقط برای اول راه خوب است. پس از اینکه حرفه‌ای‌تر شدید، می‌بایست زیرنویس زبان مادری خود را پاک و تنها با زیرنویس انگلیسی فیلم را تماشا کنید.

حتما می‌دانید که شما برای بهبود مهارت خواندن فیلم نگاه نمی‌کنید، بلکه برای بهبود مهارت‌های شنیداری خود این کار را انجام می‌دهید. بنابراین به جای زل زدن به زیرنویس و نفهمیدن کلمات جدید آن، تمام توجه خود را بر روی دهان بازیگر و نحوه تلفظ او بگذارید.

 

به یاد داشته باشید اگر قسمتی از فیلم را متوجه نشدید، دوباره برگردید و با دقت بیشتر گوش کنید و در نهایت از زیرنویس کمک بگیرید تا عبارت را در دیکشنری جستجو کنید.

ما در مدیا زبان تمامی 236 قسمت سریال فرندز را با زیرنویس انگلیسی چسبیده و همراه با کادرهای رنگی آموزشی مجددا تدوین کرده‌ایم، برای مشاهده نمونه ویدئوها اینجا کلیک کنید.

 

4) یادداشت برداری کنید

 

برای داشتن دانش زبان انگلیسی بالا باید حجم زیادی از اطلاعات از جمله گرامر، کلمات، تلفظ و لحن را یاد بگیریم. اما متاسفانه ذهن ما محدود است و نمی‌تواند تمام این مطالب را به طور مستقیم از طریق کتاب و مجله یاد بگیرد.اما مغز ما می‌تواند با اطلاعات را به صورت غیرمستقیم جذب کند. اینجاست که ما از تکنیک یادداشت برداری هنگام تماشای فیلم استفاده می‌کنیم.

 

در حین تماشای فیلم می‌توانید اصطلاحات و عبارات کاربردی فیلم را یادداشت کنید و یا فلش‌کارت‌هایی برای مرور مجدد آن‌ها ایجاد درست کنید. توصیه می‌شود کلمات را در قالب همان‌چیزی که بازیگر می‌گوید یادداشت کنید. در این صورت با تصویر‌سازی صحنه فیلم، کلمه مورد نظرتان تا ابد در ذهن شما خواهد ماند.

 

ما در مدیا زبان جزوه اصطلاحات، عبارات و ضرب‌المثل سریال فرندز را به صورت تمام رنگی و مدرن طراحی کرده‌ایم. برای بررسی نمونه جزوه اینجا کلیک کنید.

یادگیری زبان با یادداشت‌برداری از فیلم | مدیا زبان

 

 

5) با شخصیت‌های داستان صحبت کنید

 

به طور کلی، تماشای فیلم یک فعالیت یک طرفه است: بازیگران صحبت می‌کنند و شما گوش می‌کنید. اما اگر می‌خواهید از فیلم‌ها برای تقویت مکالمه انگلیسی خود استفاده کنید، باید بیشتر با فیلم درگیر شوید. یکی از روش‌هایی که می‌توانید به کار ببرید حدس زدن دیالوگ بعدی و بیان کردن آن است. به این صورت که در طول فیلم، مکث کنید و حدس بزنید که شخصیت بعدی چه خواهد گفت. با شخصیت‌های فیلم طوری صحبت کنید که انگار در حال گفتگو با آن‌ها هستید.

با این روش شما علاوه بر تمرین کردن کلماتی که قبلا آموختید، مهارت صحبت کردن (speaking) خود را نیز تقویب می‌کنید. علاوه بر این می‌توانید خلاصه فیلم را بنویسید و آن را برای دوستان خود به زبان انگلیسی تعریف کنید.

 

نکات طلایی یادگیری زبان انگلیسی از صفر

 

یادگیری زبان انگلیسی ممکن است برای بسیاری از افراد چالش برانگیز باشد، اما با رعایت چند نکته مهم می‌توانید به راحتی به بالاترین مهارت‌های زبانی خود برسید. اما اصلی‌ترین نکته این است که باید به خودتان زمان بدهید و تلاش کنید هر روز کمی زبان بخوانید. هرگز خود را با دیگران مقایسه نکنید تا بتوانید روند یادگیری موثرتر و بهتری را در پیش بگیرید. در ادامه چند نکته کاربردی  برای شما آورده شده است:

 

1) فیلم‌هایی که قبلا به زبان دوبله یا زیرنویس فارسی دیده‌اید را ببینید

 

چرا؟‌ به این خاطر که شما را با داستان و شخصیت‌های آن‌ها آشنا می‌کند و کمک می‌کند تا بهتر داستان را درک کنید و ببینید چگونه زبان انگلیسی در محیط‌های واقعی استفاده می‌شود. همچنین، با دیدن فیلم‌هایی که قبلاً دیده‌اید، می‌توانید به سرعت و با لذت بیشتری به زبان انگلیسی گوش دهید و لغات جدید را یاد بگیرید.

 

2) هدف خود را بر روی فهمیدن 70 درصد و بیشتر فیلم بگذارید

 

برای آموزش زبان انگلیسی با فیلم، هدف خود را بر روی فهمیدن 70 درصد و بیشتر فیلم بگذارید. به این دلیل  که درک مفهوم کلی فیلم مهم است، نه یاد داشتن اکثر کلمات آن. بنابراین اگر قسمتی از دیالوگ‌ها را متوجه نشدید و یا نتوانستید با لهجه بازیگر تکنیک شدویینگ را انجام دهید، هیچ اشکالی ندارد. این مهم است که به مرور زمان با تمرین و تلاش، توانایی شنیداری و تلفظ خود را بهبود بخشید و به سطح بالاتری از فهمیدن فیلم‌ها برسید.

 

3) تکرار و تمرین کلید اصلی یادگیری زبان انگلیسی است

 

به هیچ وجه فکر نکنید که با یکبار تماشا کردن یک فیلم و حتی یادداشت‌برداری می‌توانید زبان انگلیسی خود را تقویت کنید. تعهد و پشتکار دو کلید اصلی برای کسب یادگیری زبان انگلیسی است. باید به به یاد داشته باشید که برای هر اطلاعاتی که وارد مغز شما می‌شود باید راهی برای فعال کردن آن نیز پیدا کنید. ایده‌آل‌ترین روش این است که خود را روزانه چه با تماشا کردن یک فیلم و چه با مرور کردن کلمات یادداشت شده در معرض زبان انگلیسی قرار دهید. اما اگر نمی‌توانید هفته‌ای سه بار تمرین کردن نیز می‌توانید بسیار مفید باشد.

 

4) فیلم را به چند قسمت تقسیم کنید

 

قطعا تماشای یک فیلم دو ساعته و یادداشت کردن عبارات آن خسته‌کننده است. به همین خاطر بهتر است فیلم را به چند قسمت 15 تا 20 دقیقه‌ای تقسیم کنید تا تمرکز بیشتری بر روی آن داشته باشید.  این روش به شما اجازه می‌دهد تا به صورت مداوم و پیوسته با زبان انگلیسی درگیر باشید و یادگیری شما بهتر و سریع‌تر پیش برود.

 

5) به عقب تکیه دهید و از کاری که انجام می‌دهید لذت ببرید

 

به یاد داشته باشید که قرار نیست فردا در یک امتحان زبان مهم شرکت کنید. شما یادگیری زبان با فیلم و سریال رو به این خاطر انتخاب کردید که راحت‌تر و کاربردی‌تر زبان بیاموزید. بنابراین به این روش به چشم یک کلاس درس نگاه نکنید و اگر کلمه‌ای را نمی‌دانید استرس نگیرید.

 

اگر از کاری که انجام می‌دهید لذت ببرید، بار دیگر آن را انجام خواهید داد. این بدان معنی است که شما می‌توانید با آرامش فیلم خود را طبق زمان‌بندی خود پخش کنید، تمرینات مورد نظر را انجام دهید و از این فعالیت لذت ببرید.

 

نتیجه گیری

 

در اینکه تماشای فیلم راهی آسان و راحت برای یادگیری زبان انگلیسی است شکی نیست. در واقع فیلم‌ها را از یک جنبه دیگر نگاه کنید، تماشای فیلم می‌تواند در کنار سرگرم‌کننده بودن، آموزنده هم باشند. اما برای انجام این کار باید بدانید چگونه باید از این روش استفاده کنید. ما در این مقاله نحوه آموزش زبان انگلیسی با فیلم را برای شما آورده‌ایم که با یکبار انجام دادن آن‌ها، دیگر نیاز به کلاس رفتن نخواهید داشت.

 

سوالات متداول

 

  • آیا می‌توان تنها با تماشا کردن فیلم و سریال زبان آموخت؟

خیر، تماشای فیلم به تنهایی برای به دست آوردن تسلط به زبان انگلیسی کافی نیست، اما بدون شک می‌تواند توانایی‌های شنیداری و درک مطلب شما را افزایش دهد.

 

  • آیا باید آموزش زبان با فیلم با زیرنویس باشد یا بدون زیرنویس؟

پاسخ به این سوال به سطح شما بستگی دارد. اگر مبتدی هستید می‌توانید برای شروع با زیرنویس زبان مادری خود فیلم ببینید. اگر در سطح متوسط هستید، بهتر است با زیرنویس انگلیسی این‌کار را انجام دهید. اگر هم سطح شما پیشرفته است می‌توانید بدون زیرنویس به تماشای فیلم بپردازید. علاوه بر این‌ها، می‌توانید از جزوات آماده برای یادگیری زبان انگلیسی استفاده کنید. برای مثال اگر سطح شما متوسط است، می‌توانید با خرید جزوه عبارات و اصطلاحات سریال دوست‌داشتنی فرندز از وبسایت مدیا زبان، سطح زبانی خود را ارتقا بخشید.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

 

  • چند وقت یکبار باید برای بهبود زبان انگلیسی باید فیلم ببینم؟

ثبات کلید اصلی است. سعی کنید هر روز، حتی برای مدت زمان خیلی کوتاه هم فیلم تماشا کنید.

 

  • چگونه می‌توانم بفهمم فیلم یا سریالی که انتخاب کردم با سطح مهارت انگلیسی‌ام مطابقت دارند؟

برای اینکه متوجه سطح فیلم یا سریالی که انتخاب کرده‌اید باشید، می‌توانید از سایت‌هایی مثل IMDB استفاده کنید که اطلاعاتی درباره سطح فیلم و سریال‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهند. همچنین، با خواندن توضیحات و نظرات دیگران درباره فیلم یا سریال، می‌توانید به سطح آن پی ببرید.

 

  • چقدر طول می‌کشد تا زبان انگلیسی خود از طریق تماشای فیلم پیشرفته کنم؟

برای هرکس میزان رشد مهارت‌های زبان متفاوت است. قطعا نمی‌توان کسی را که روزی 2 ساعت برای یادگیری زبان انگلیسی وقت گذاشته است را با کسی که روز 30 دقیقه تمرین کرده است، مقایسه کرد. با این حال، اگر تلاش و تعهد داشته باشید و بتوانید این روش را یک ماه بی‌وقفه تمرین کنید، به احتمال زیاد در آخر ماه شاهد بهبود مهارت شنیداری و همچنین درک مطلب خود خواهید بود.

 

  • آیا هنگام تماشای فیلم باید یادداشت برداری کنم؟

یادداشت برداری، به خصوص اگر می‌خواهید روی قواعد گرامری یا واژگان خاصی تمرکز کنید، می‌تواند مفید باشد. اما اگر می‌خواهید از دیدن یک سریال و فیلم مانند فرندز نهایت استفاده و لذت را ببرید، می‌توانید از به وبسایت مدیا زبان بروید و با استفاده از ویدئوهای آموزشی آن‌ها، از تماشای فرندز به همراه یادگیری اصطلاحات آن لذت ببرید.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

 

منبع 1، منبع 2، منبع 3، منبع 4، منبع 5، منبع 6، منبع 7

۵
از ۵
۸ مشارکت کننده
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش