5 فیلم برتر علمی تخیلی تاریخ سینمای جهان

در این مقاله قصد داریم با 5 فیلم علمی تخیلی محبوب تاریخ سینما فیلم آشنا شویم، که داستان‌هایی هیجانی و چالش‌برانگیز دارند و مخاطب را غرق در دنیاهای تازه و شگفت‌انگیز می‌کنند. ژانر علمی تخیلی که قدمتی به اندازه‌ی تاریخ سینما دارد و رد پای آن را در اولین فیلم ژرژ ملی‌یس می‌توان پیدا کرد فیلم‌هایی هستند که در داستان آن‌ها به تاثیر یک اتفاق علمی واقعی یا خیالی روی فرد یا جامعه پرداخته می‌شود. این ژانر در دهه‌ی 20 توسط ناشر آمریکایی هوگو گرنسبک در عالم کتاب محبوب و به مردم معرفی شد.

اگر از علاقه‌مندان به ژانر علمی تخیلی هستید، در نوشتار جدید همراه ما باشید. فهرستی از جدیدترین و بهترین فیلم‌های علمی تخیلی برای شما تهیه شده است.

1) فیلم سیاره میمون‌ها (planet of apes)

کارگردان: فرانکلین جی شافنر

وقتی که چاک هستون و خدمه‌اش از سرزمین‌های بایر عبور می‌کنند و بعد یک منطقه سرسبز را مشاهده می‌نمایند، ابتدا با چند مترسک ترسناک و سپس با گوریل‌های هوشمند مواجه می‌شوند که سوار بر اسب هستند و سلاح گرم دارند. در حقیقت برداشت نمادین شافنر از رمان پیر بول توانست به فیلم منحصر به‌ فردی تحت عنوان «سیاره میمون‌ها» تبدیل شود که حکومت و فرمانروایی حیوانات بر انسان‌ها را به زیبایی به تصویر می‌کشد. جای تعجبی نیست که بعد از این فیلم، ۴ دنباله‌ی دیگر برایش ساخته شد اما در نهایت ساخت 2 سریال تلویزیونی این فرنچایز را به شدت تضعیف نمود. البته اندرو سرکیس توانست در سال 2010 جان تازه‌ای به این فرنچایز ببخشد و با خلق میمون‌های هوشمند، مخاطبان زیادی را به سمت خود جلب کند.

5 فیلم برتر علمی تخیلی تاریخ سینمای جهان | مدیا زبان

2) فیلم گودزیلا (GOJIRA)

کارگردان: ایشیرو هوندا

آزمایشات بمب هیدروژنی، مزاحم استراحت جانور عجیب‌الخلقه‌ای می‌شود که در اعماق آب‌های زیستگاه خود زندگی می‌کند و این هیولای 165 فوتی نیز به قصد نابودی توکیو زیستگاهش را ترک می‌نمایند. این فیلم که داستانی تیره‌تر و وحشتناک‌تر از بسیاری از دنباله‌های گودزیلا را روایت می‌کند، تداعی کننده بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی است. «گودزیلا» که در مراسم اسکار ژاپنی، نتوانست فیلم «هفت سامورایی» کوروساوا را شکست دهد، به روایت داستان تاکاشی شیمورا که یک دیرینه‌شناس برجسته است و توانست به واسطه‌ی کاراکتر خود بر جذابیت‌های این فیلم بیفزاید می‌پردازد. البته هالیوود نیز به کرات از کایجوی معروف ژاپنی در فیلم‌هایش بهره برده است. هرچند تلاش رولند امریش در سال 1998 فاجعه بار بود. اما فیلم گودزیلا ساخته‌ی گرت ادواردز سال 2014، توانست به محبوبیت بالایی دست پیدا کند.

5 فیلم برتر علمی تخیلی تاریخ سینمای جهان | مدیا زبان

3) فیلم ارباب حلقه‌ها: یاران حلقه (the LORD OF THE RINGS)

کارگردان: پیتر جکسون 

«ارباب حلقه‌ها» فیلمی است که به روایت داستان سفر دور و درازی می‌پردازد. در حقیقت این فیلم توانست به واسطه‌ی استفاده از داستان حلقه‌ی یکتا، انسان‌ها، الف‌ها، کوتوله‌ها و هابیت‌ها و کسانی که به دنبال نابودی حلقه هستند، دنیای خیالی را به دنیای مدرن پیوند دهد. به جرات می‌توان گفت برای اینکه کسی بتواند در این دنیای پرهیاهو عدالت را به اجرا درآورد باید اعصابی پولادین داشته باشد و این همان کاری است که جکسون در نهایت توانست انجام دهد. بنابراین می‌توان او را یکی از موفق‌ترین کارگردان‌های هالیوود دانست زیرا از معرفی هابیت‌های بازیگوش و بامزه گرفته تا حمله‌ی اورک‌ها به معادن موریا، کمتر فیلم‌سازی در دنیا می‌تواند چنین صحنه‌هایی را به این زیبایی بر روی پرده‌ی سینما به تصویر بکشد. فیلم‌نامه‌ی هوشمندانه، نقش‌آفرینی‌های جذاب و جلوه‌های ویژه‌ی بی‌نظیر سبب خلق اثر فوق‌العاده‌ای شده‌اند که تماشای آن برای هر بیننده‌ای خالی از لطف نیست.

5 فیلم برتر علمی تخیلی تاریخ سینمای جهان | مدیا زبان

4) فیلم بازگشت به آینده (back to the future)

کارگردان: رابرت زمکیس

کارگردان، رابرت زمکیس و نویسنده‌ی فیلم، باب گیل به وضوح در این فیلم نشان می‌دهند که عاشق مضامینی مانند سفر در زمان و بازگشت به گذشته و ملاقات با والدین خود هستند. همین شیفتگی و علاقه‌ی آن‌ها، این فیلم را به یکی از بزرگ‌ترین فیلم‌های موفق دهه‌ی 80 تبدیل نمود. «بازگشت به آینده» یک داستان عاشقانه، کمدی، ماجراجویی و علمی تخیلی را در رابطه با سفر در زمان روایت می‌کند. البته قبل از آغاز فیلم‌برداری، دست‌اندرکاران فیلم مجبور شدند مایکل جی فاکس را جایگزین اریک استولتز کنند. به‌علاوه آن‌ها با تلاش فراوان بالاخره کمپانی یونیورسال را متقاعد کردند که عنوان بازگشت به آینده بهتر از مرد فضایی پلوتون است. اما در نهایت فیلم موفقی تولید گردید که سه دهه بعد هم هنوز بسیاری از مخاطبان به تماشایش می‌نشینند.

5 فیلم برتر علمی تخیلی تاریخ سینمای جهان | مدیا زبان

5) فیلم در خواب فرورفته (SLEEPER)

کارگردان: وودی آلن

«در خواب فرورفته» که می‌توان آن را خنده‌دارترین فیلم وودی آلن دانست به روایت داستانی در سال 2073 می‌پردازد که در آن صاحب یک فروشگاه مواد غذایی، توسط دانشمندان منجمد می‌شود و 200 سال بعد از انجماد برودتی، بیدار شده و خود را در دنیایی می‌بیند که کاملا با دنیایی که به یاد می‌آورد متفاوت است. به نقل از دیجی کالا تمامی دیالوگ‌های فیلم کارهای کسانی مانند چاپلین را به یادمان می‌آورند. شایان ذکر است، این اولین باری بود که وودی با داین کیتن همکاری نمود، اگرچه آن‌ها سال‌ها بعد در سریال «دوباره بنواز سم» مجددا با هم همکاری نمودند.

5 فیلم برتر علمی تخیلی تاریخ سینمای جهان | مدیا زبان

همچنین بخوانید: «برترین فیلم‌های اکشن جهان در سال 2022»

برای دریافت جزوه آموزشی سریال فرندز اینجا کلیک کنید.

۵
از ۵
۱۳ مشارکت کننده
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش