سریال فرندز کپی از یک سریال دیگری بود

ایده سریال فرندز یک کپی از سریال دیگری بوده است

ایده اصلی و برخی عناصر سریال فرندز از یک سریال کمدی دیگر گرفته شده که پیش از آن بسیار مورد توجه قرار گرفته بود. با این حال، سریال فرندز توانست با ایجاد تغییرات و نوآوری‌های خاص خود، به محبوبیت بسیار زیادی دست پیدا کند.

سریال فرندز یکی از بهترین سریال‌های کمدی محسوب می‌شود. در طول پخش 10 فصل از  شبکه NBC، به طور متوسط هر هفته 25 میلیون بیننده داشت و هر سال جزو 10 سریال برتر  NBC از نظر بیننده بود. این سریال برای 69 جایزه امی نامزد شد و طبق تخمین‌های فوربس، از زمان پخش اول خود در سال 1994، حدود 4 میلیارد دلار درآمد داشته است. اگر چه سریال فرندز یکی از موفق‌ترین سریال‌های تلویزیونی تجاری است، اما بیشتر موفقیت آن را می‌توان به سریال دیگری از دهه 90 به نام سریال «زندگی مجرد» نسبت داد که یک سال زودتر از سریال فرندز پخش شده بود و به عنوان الگو برای داستان سریال فرندز عمل کرد.

سریال زندگی مجرد یک سریال کمدی آمریکایی است که توسط یوت لی بوزر ساخته شده و به مدت 5 فصل از آگوست 1993 تا ژانویه 1998 در شبکه فاکس پخش شد. این سریال زندگی 6 دوست را روایت می‌کند که در یک خانه قهوه‌ای در بروکلین با هم زندگی می‌کنند و تجربیات شخصی و حرفه‌ای خود را به اشتراک می‌گذارند. به طور اتفاقی، 13 ماه پس از فصل اول بسیار موفق سریال زندگی مجرد، NBC از همان فرمول برای سریال کمدی خود استفاده کرد و سریال فرندز را در سال 1994 پخش کرد. مانند سریال زندگی مجرد، سریال فرندز نیز حول محور زندگی 6 دوست می‌چرخید که در نیویورک زندگی می‌کردند و در همان مجتمع آپارتمانی ساکن بودند. به جز عدم حضور بازیگران سیاه‌پوست، سریال فرندز در واقع یک کپی کامل از سریال زندگی مجرد بود و یکی از آشکارترین سریال‌های تقلیدی NBC  محسوب می‌شد.

سریال زندگی مجرد به عنوان الهام‌بخش اصلی سریال فرندز شناخته می‌شود

یوت لی بوزر، که قبل از این در سریال‌های «یک دنیای متفاوت» و «آویزان شدن با آقای کوپر» کار کرده بود، مشتاق بود تا سریال تلویزیونی خودش را بسازد. او این فرصت را با همکاری شبکه فاکس پیدا کرد که به دنبال مهم‌ترین سریال برای بهبود رتبه‌بندی خود بود. بنابراین، سریال زندگی مجرد؛ سریالی درباره گروهی از افراد مجرد سیاه‌پوست در دهه 20 زندگی‌شان که در بروکلین زندگی می‌کنند، به وجود آمد. با بازی کوئین لطیفه و کمدین کیم کولز، سریال زندگی مجرد در سال 1993 در شبکه فاکس پخش شد و بلافاصله موفقیت چشمگیری کسب کرد. این سریال در اولین فصل خود، در رتبه‌بندی از سریال محبوب «مارتین» پیشی گرفت و به عنوان پربیننده‌ترین سریال تلویزیونی فاکس در بین بینندگان سیاه‌پوست شناخته شد. این سریال با ارائه نگاهی به زندگی و فرهنگ سیاه‌پوست از طریق چشم‌انداز 6 شخصیت قابل‌ توجه در دهه 20 زندگی‌شان، به بینندگان نگاهی داخلی به سبک زندگی که به ندرت در تلویزیون دیده می‌شد، ارائه داد.

این سریال داستان زندگی خدیجه، سینکلر، ماکس، اوورتون، رجی، و کایل را دنبال می‌کند که در دهه 20 زندگی‌شان در شهر شلوغی به دنبال راه خود هستند. این سریال پر از ماجراهای خنده‌دار و عجیب و غریب است. با وجود ماهیت کمدی آن، سریال زندگی مجرد همچنین به عنوان یک الگو  مثبت و الهام‌بخش برای موفقیت سیاه‌پوست‌ها در هالیوود عمل کرد. برای از بین بردن کلیشه‌های منفی درباره سیاه‌پوست‌ها، این سریال تأکید ویژه‌ای بر ایجاد فضایی از موفقیت سیاه‌پوست‌ها داشت. خدیجه و ماکس بهترین دوستانی هستند که در دانشگاه هاوارد، یک دانشگاه معتبر تاریخی سیاه‌پوست، آشنا شدند. علاوه‌بر‌این، مشاغل شخصیت‌ها شامل کارگزاری، وکالت و سردبیری مجله است. نمایش مثبت سیاه‌پوست‌ها برای این سریال بسیار مهم بود و بازیگران از قدرت نمایش‌های خود آگاه بودند. در مصاحبه‌ای با Blavity، Inc.، اریکا الکساندر اهمیت نمایش را یادآور شد و گفت:«نمایش اهمیت دارد... افرادی هستند که به من نزدیک شده‌اند که در موقعیت‌های قدرت هستند، چه سیاستمدار باشند چه وکیل، که ماکس و کایل و خدیجه را دیده‌اند و خود را در آن موقعیت‌ها دیده‌اند».

سریال زندگی مجرد با ارائه کیفیت و جذابیت، در هر قسمت صحنه‌های خنده‌داری داشت و به خوبی فرهنگ و فضای دهه 1990 را به تصویر کشید. اگرچه هرگز در بین 50 سریال برتر تلویزیون قرار نگرفت، این سریال به سرعت به چهارمین سریال پرطرفدار شبکه فاکس در میان 12 سریال فعلی خود تبدیل شد. با وجود رتبه‌بندی خارج از 50 برتر، زندگی مجرد به وضوح توجه NBC را جلب کرد، که از ایده اصلی این سریال استفاده کرده و روی شبکه خود با پخش سریال فرندز به نمایش گذاشت.

هر دو سریال حول محور گروهی از 6 دوست که در نیویورک زندگی می‌کردند، می‌چرخید. سریال فرندز حتی تا آنجا پیش رفت که گروه را در همان مجتمع آپارتمانی ساکن کرد، درست مانند گروه دوستانی که در سریال زندگی مجرد در همان خانه قهوه‌ای بروکلین زندگی می‌کردند.

بازیگرهای سریال زندگی مجرد | مدیا زبان

بازیگرهای سریال زندگی مجرد | مدیا زبان

بازیگرهای سریال زندگی مجرد | مدیا زبان

بازیگرهای سریال زندگی مجرد | مدیا زبان

بازیگرهای سریال زندگی مجرد | مدیا زبان

دیوید شویمر، بازیگر نقش راس در سریال فرندز تأیید کرده است که شباهت‌های بسیاری بین سریال فرندز و سریال زندگی مجرد وجود دارد

دیوید شویمر، یکی از بازیگران اصلی سریال فرندز اعتراف کرده است که شباهت‌های زیادی بین سریال فرندز و سریال زندگی مجرد وجود دارد. به نظر او، موفقیت سریال زندگی مجرد احتمالاً باعث شده است که شبکه NBC تصمیم بگیرد سریالی شبیه به آن بسازد.

دیوید شویمر، بازیگر نقش راس در سریال فرندز در مصاحبه‌ای در سال 2020 با روزنامه گاردین انگلیس، اظهار نظر جنجالی کرد که یک بازسازی احتمالی دوستان باید با بازیگران همگی سیاه‌پوست یا همگی آسیایی انجام شود. اگرچه او بعداً این اظهارات را اصلاح کرد، اما به نظر می‌رسید که وجود سریال زندگی مجرد را نادیده گرفته بود، که بسیاری معتقدند الگوی دوستان است. پس از اظهارات ویروسی او، اریکا الکساندر، بازیگر سریال زندگی مجرد، در توییتر نظرات خود را بیان کرد.

اریکا الکساندر در توییتی به دیوید شویمر و سریال فرندز گفت:«آیا واقعاً می‌گویید که هرگز نام زندگی مجرد را نشنیده‌اید؟ ما این قالب را ابداع کردیم! خوش آمدی، برادر.

دیوید شویمر سپس در توییتی به او پاسخ داد و نه تنها عذرخواهی کرد، بلکه اعتراف کرد که زندگی مجرد احتمالاً الهام‌بخش NBC برای ساخت سریال فرندز بوده است. او گفت:«هی اریکا. همانطور که می‌دانی، اخیراً در مصاحبه‌ای برای گاردین از من پرسیده شد که احساسم در مورد یک بازسازی از دوستان چگونه است (برای هزارمین بار) و پس از گفتگو در مورد تنوع در سریال، پیشنهادهای دیگری برای بازسازی امروز ارائه کردم. منظورم این نبود که سریال زندگی مجرد وجود نداشته است یا قبل از سریال فرندز نیامده است، که می‌دانستم آمده است. لطفا به یاد داشته باشید که در مصاحبه‌ها، نقل قول‌ها اغلب تکه‌تکه می‌شوند و خارج از زمینه نقل می‌شوند، و سپس این نقل قول‌ها توسط افراد دیگری که سعی می‌کنند تحریک‌کننده باشند، در مقالات دیگر استفاده می‌شوند. من طرفدار سریال زندگی مجرد بودم و منظورم این نبود که سریال فرندز اولین سریال از این نوع بود. تا جایی که من می‌دانم، سریال فرندز که یک سال بعد منتشر شد بر اساس زندگی‌های مارتا کافمن و دیوید کرین و حلقه دوستانشان که در دهه 20 زندگی‌شان در نیویورک زندگی می‌کردند، الهام گرفته شده است. اگر بر اساس سریال زندگی مجرد بود، باید از آن‌ها بپرسید. کاملاً ممکن است که برادران وارنر و NBC، تشویق شده توسط موفقیت سریال زندگی مجرد، به سریال آزمایشی فرندز چراغ سبز نشان داده‌اند. صادقانه نمی‌دانم، اما به نظر می‌رسد احتمالاً! اگر اینطور باشد، همه ما مدیون سریال زندگی مجرد هستیم که راه را هموار کرد.

بازیگرهای سریال فرندز | مدیا زبان

بازیگرهای سریال فرندز | مدیا زبان

بازیگرهای سریال فرندز | مدیا زبان

بازیگرهای سریال فرندز | مدیا زبان

بازیگرهای سریال فرندز | مدیا زبان

کپی‌برداری از پروژه‌ها در هالیوود امری معمول است

اگرچه به نظر می‌رسد سریال فرندز تحت تأثیر موفقیت و داستان سریال زندگی مجرد قرار گرفته است، اما این اولین یا آخرین مثال از پروژه‌های کپی‌برداری در هالیوود نیست. در طول سال‌ها، در هالیوود دیزنی و دریم‌ورکس (دو استودیو بزرگ تولید فیلم در هالیوود) فیلم‌های بسیار مشابهی مانند فیلم انیمیشن «مورچه‌ها» و «زندگی یک حشره» ساخته‌اند.

علاوه‌براین، مارول و دی سی کامیکس (دو شرکت بزرگ تولید کمیک‌های سوپر قهرمانی) نیز به کپی‌برداری از ایده‌های یکدیگر معروف هستند. چندین ایده سوپر قهرمانی (ددپول و دث‌استروک، کویکسیلور و فلش، مون نایت و بتمن) شبیه به برند رقیب خود هستند. چه درست باشد چه غلط، پروژه‌های موفق هالیوود همیشه آثار مشابه خود را الهام می‌بخشند. متأسفانه، مانند سریال زندگی مجرد و سریال فرندز، اثر اصلی همیشه به اندازه کافی تقدیر نمی‌شود.

منبع: لینک

۵
از ۵
۲ مشارکت کننده
علی گفت:
خیلی جالب بود ممنون از مقاله های جذابتون
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش