8 فیلم برتر معمایی دنیا

بسیاری از افراد باور دارند فیلم خوب، فیلمی است که پس از پایان، همچنان ذهن‌ را درگیر خودش کند؛ فیلمی که تا چند روز بعد به ایده‌های گاهی گنگ و پیچیده‌ی آن فکر کنید و برای کشف رابطه‌ی رخدادها و بازکردن گره‌ها، دوباره آن را تماشا کنید. اگر به چنین فیلم‌هایی علاقه دارید، در این مقاله شما را با بهترین فیلم‌های معمایی جهان آشنا خواهیم کرد که ذهن شما را ساعت‌ها درگیر خود می‌کنند.

1) جاده مالهالند  (Mulholland Drive)

 

8 فیلم برتر معمایی دنیا | مدیا زبان

 

  • سال تولید: 2001
  • کارگردان: دیوید لینچ

جاده‌ مالهاند که در فهرست بهترین فیلم‌های قرن ۲۱ قرار دارد، شاهکاری است که بهتر است آن را با رویکرد زمینه‌محور و نه به‌ عنوان داستانی سرراست تماشا کنید. دیوید لینچِ کارگردان به بیننده اجازه می‌دهد از زاویه‌ی دید خودش فیلم را تماشا و خودش نتیجه‌گیری کند. ساختار فیلم طوری است که می‌توان برداشت‌های مختلفی از آن کرد. هرقدر هم در تماشای فیلم‌های پیچیده باسابقه باشید، پس از تماشای جاده مالهاند، بیش از هر زمان دیگری احساس گنگی و سردرگمی می‌کنید! استودیوی سازنده که از میزان پیچیدگی فیلم آگاه بود، از لینچ خواست ۱۰ سرنخ برای گره‌گشایی از ماجرا تعیین کند و این فهرست را روی جلد سی‌دی‌های فیلم چاپ کرد!

لینچ استفاده‌ی غیر معمولی از صدا می‌کند و ترکیب چشمگیری از رنگ‌ها را با نمادگرایی به‌ کار می‌گیرد. سرنخ‌های ظریفی در طول فیلم به گره‌گشایی از آن کمک می‌کنند. داستان از جایی آغاز می‌شود که بتی بازیگر تازه‌کار تشنه‌ی شهرت، زنی تیره‌مو را پیدا می‌کند که ظاهرا پس از تصادفی حافظه‌اش را از دست داده است. جاده مالهالند شاهکاری سینمایی‌ است که با فیلم‌ برداری زیبا و بازی‌های شگفت‌انگیز دنیایی رؤیاگونه برای تماشاگرانش خلق می‌کند.

2) آقای هیچ‌کس  (Mr. Nobody)

 

8 فیلم برتر معمایی دنیا | مدیا زبان

 

  • سال تولید: 2009
  • کارگردان: ژاکو فان دورمال

داستان درام فانتزی «آقای هیچ‌کس» در سال 2029 اتفاق می‌‌افتد. فیلم، داستان آخرین انسان میرای زمین، سرگذشت و انتخاب‌های اوست. جرد لتو نقش این آدم را بازی می‌کند. فیلم از نظر بصری چشمگیر است و با تغییرات آهنگین و روایت داستانی‌اش، تماشاچی را وادار می‌کند تا به‌دقت با فیلم همراه شود.

آقای هیچ‌کس تجربه‌ای نو، بی‌همتا و ژرف برای‌تان خلق می‌کند. در کنار بازی‌های درخشان، فیلم‌برداری باشکوه و موسیقی شگفت‌انگیز فیلم نیز خاطره‌ای به‌یادماندنی خلق می‌کند که تا مدت‌ها پس از تماشا به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های معمایی که دیده‌اید، در ذهن‌تان می‌ماند.

3) تلقین (Inception) 

 

8 فیلم برتر معمایی دنیا | مدیا زبان

 

  • سال تولید: 2010
  • کارگردان: کریستوفر نولان

به گزارش از چتور کریستوفر نولان با تلقین یکی از بهترین فیلم‌های معمایی دنیا را خلق کرد که تا مدت‌ها تماشاگرش را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. فیلم ماجراجویی هیجان‌انگیزی است با فیلم‌برداری بی‌نظیر و موسیقی همیشه‌ زیبای هانس زیمر. همه‌ی بازیگران عالی هستند و در این میان، اجرای «تام هاردی» سکوی پرتابی برای او بود.

»دام کاب» مجرمی که در کارش بهترین است، به‌همراه گروهش به ناخودآگاه آدم‌ها نفوذ می‌کند و ارزشمندترین ایده‌های آن‌ها را می‌دزدد. تلقین هسته‌ای چندلایه دارد و در داستانی چندسطحی همراه با صحنه‌های اکشن، شما را با زیروبم‌های احساسی قهرمانش «کاب» همراه می‌کند. فیلم با تصاویر نفس‌گیر و داستان درگیرکننده بسیار باشکوه است.

4) چشمه  (The Fountain)

 

8 فیلم برتر معمایی دنیا | مدیا زبان

 

  • سال تولید: 2006
  • کارگردان: دارن آرونوفسکی

این فیلم در سال 2006 نه نظر مخاطب عادی را جلب کرد، نه نظر منتقدان را. اما در سال‌های پس از آن و تا به امروز طرفداران بسیاری پیدا کرده است. چشمه از سبک رایج داستان‌گویی پیروی نمی‌کند. تماشاگر می‌تواند برداشت‌های گوناگونی از داستان داشته باشد؛ زیبایی فیلم در ظرافتی است که به بیننده اجازه می‌دهد تا برداشت خودش را از داستان داشته باشد.

چشمه ۳ خط داستانی موازی را دنبال می‌کند. شخصیت اصلی داستان، تام با بازی هیو جکمن در قالب 3 فرد مختلف قرار می‌گیرد. در نخستین خط داستانی تام جنگجوی پیروزی است در جست‌وجویی درخت زندگی. در خط داستانی دوم و در زمان حال، تام پزشکی است که به‌ دنبال راهی برای درمان و نجات زندگی همسرش (با بازی ریچل ویتز) است. در خط داستانی سوم در سال 2500، تام فضانوردی است که تلاش می‌کند سیاره‌ی «شیبالبا» (سرزمین مردگان در اساطیر مایایی) را پیدا کند. درحالی‌که یکی از بهترین موسیقی‌هایی ساخته‌شده برای فیلمی را می‌شنوید‌، زیبایی بصری فیلم در مقابل چشمان‌تان غوغا می‌کند. خطوط داستانی بی‌مانند این فیلم چنان در هم تنیده شده‌اند که تجربه‌ای بی‌همتا و تا حدودی گیج‌کننده را برایتان خلق می‌کنند.

5) ابر اطلس  (Cloud Atlas)

 

8 فیلم برتر معمایی دنیا | مدیا زبان

 

  • سال تولید: 2012
  • کارگردان: تام تیکور، لنا و لیلی واچوفسکی

ابر اطلس شش خط داستانی متفاوت را دنبال می‌کند. سبک و ساختار فیلم مایه‌ی پیچیدگی آن است. کار گروه بازیگران فیلم درخشان است. البته برخی به‌ دلیل تعداد زیاد شخصیت‌های درهم‌تنیده‌‌ی فیلم به آن نقد دارند.

ابر اطلس فیلمی علمی‌-تخیلی و هم‌زمان کمدی، رمانتیک و درامی تاریخی است. بنابراین با تماشای آن لذت تماشای ژانرهای مختلف را تجربه می‌کنید. ابر اطلس فیلم‌نامه‌ی هوشمندانه‌ای دارد و نمی‌گذارد بیننده در داستان‌های درهم‌تنیده‌ی آن سردرگم شود.

6) جان مالکوویچ بودن  (Being John Molkovich)

 

8 فیلم برتر معمایی دنیا | مدیا زبان

 

  • سال تولید: 1999
  • کارگردان: اسپایک جونز

این فیلم درباره‌ی عروسک‌گردانی است که درگاهی کشف می‌کند که به ذهن بازیگر هالیوود جان مالکوویچ راه دارد. فیلم‌نامه‌ی این فیلم زیبا و جذاب را چارلی کافمن نوشته است. بازی کامرون دیاز در این فیلم غیرمنتظره است، همین‌طور جان کیوساک؛ جان مالکوویچ هم با خلق شخصیتی شگفت‌انگیز از فرصت بازی‌ کردن در نقش خودش به‌ خوبی استفاده کرده است.

این فیلم عجیب و سوررئال تماشاچی را به دنیای درون جان مالکوویچ، با همه‌ی جذابیت‌ها و طنز ظریفش می‌کشد. فیلم استعداد جونز و همه‌ی گروه بازیگرانش را به‌ خوبی به‌نمایش می‌گذارد. «جان مالکوویچ بودن» از آن فیلم‌هایی است که مانند آن زودبه‌زود ساخته نمی‌شود؛ درحالی‌که پس از تماشایش دوست دارید باز هم از این‌جور فیلم‌ها تماشا کنید.

7) آسمان وانیلی  (Vanilla Sky)

 

8 فیلم برتر معمایی دنیا | مدیا زبان

 

  • سال تولید: 2001
  • کارگردان: کمرون کرو

آسمان وانیلی، تریلری روان‌شناختی با رگه‌های از ژانر عملی‌-تخیلی است. این فیلم بازسازی فیلمی اسپانیایی است به‌نام «چشم‌هایت را باز کن». آسمان وانیلی تماشاگرش را در سفری احساسی با ترس، غم و درکی گنگ از واقعیت همراه می‌کند. تام کروز هم به‌ خوبی از پس بازی در نقش «دِیو» برآمده است.

موسیقی عجیب و احساسی فیلم فضایی رؤیاگونه به آن داده است. آسمان وانیلی از آن فیلم‌های هوشمندانه‌ای است که با هر بار تماشا، نکته‌ای جدید در آن کشف می‌کنید؛ فیلمی زیرکانه که با تمرکز بر عشق و اندوه، تماشاچی را مشتاق نگه می‌دارد و مفهومی از زندگی به او ارائه می‌کند: بدون تلخی اندوه، شیرینی خوشبختی معنایی ندارد.

8) ماه (Moon) 

 

8 فیلم برتر معمایی دنیا | مدیا زبان

 

  • سال تولید: 2009
  • کارگردان: دانکن جونز

«ماه» داستان فضانوردی به‌نام سم بل با بازی سم راکول، تنها ساکن پایگاه فضایی کاوش معدن در ماه است. این پایگاه هلیوم-۳ استخراج‌شده از ماه را به زمین می‌فرستد. در پایان سومین سال خدمت و زمانی که سم به‌شدت مشتاق پایان یافتن تنهایی‌اش است، مشکلی پیش می‌آید.

ماه داستانی تفکربرانگیز است درباره‌ی طمع شرکت‌ها، انسانیت، شور و اشتیاق و مهم‌تر از همه، نقش اخلاق در علم. راکول به‌زیبایی فیلم را پیش می‌برد و حس تنهایی و جداافتادگی را به‌خوبی به بیننده منتقل می‌کند. این فیلم مستقل عملی‌‌-تخیلی بدون تکیه بر جلوه‌های ویژه‌ی پرهزینه، تصاویری چشم‌نواز دارد. ماه یک اثر هنری است که تجربه‌ای اثرگذار و سرگرم‌کننده برای تماشاگر خلق می‌کند.

مقاله پیشنهادی مشابه: «5 فیلم برتر کمدی»

برای دریافت جزوه آموزشی سریال فرندز اینجا کلیک کنید.

۵
از ۵
۱۰ مشارکت کننده
سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش